Sunday, January 17, 2010

mana satu?

Bismillahirrahmanirrahim..

anda masih ingat apa itu kata nama dan kata kerja?
baiklah, mari sini amna jelaskan secara ringkas.

kata kerja : kata yang digunakan untuk menjelaskan sesuatu perbuatan.
kata nama : kata yang digunakan untuk menjelaskan nama sesuatu benda

well said.
amna tahu lah yang kita semua dah lama tinggalkan bangku sekolah, tapi amna yakin semua orang masih ingat apa itu kata nama dan kata kerja. inyaAllah.

sekarang, amna utarakan dua ayat ringkas., berserta dengan maksudnya.
  • saya makan : kata kerja yg menunjukkan kita makan.
  • saya Makan : kata nama yg menunjukkan "nama saya Makan."

anda dapat lihat apa beza antara pernyataan pertama dan kedua?

yang pertama itu, menunjukkan perbuatan makan.
yang keduanya pula, menunjukkan nama orang itu Makan.

setuju?
pandai. :)



hm.. apalah yang ingin amna kongsikan sebenarnya ni? hehe.
sabar sabar.
seperti di atas, amna utarakan dua lagi ayat ringkas.okey, here goes...

  • saya islam : kata kerja yg menunjukkan kita melakukan segala yg disuruh dlm islam, dan meninggalkan segala yg dilarang.
  • saya Islam : kata nama yg menunjukkan kita islam hanya pada nama.

na. sekarang anda sudah tangkap apa mesejnya?
kalau masih tak dapat, ulang dan fikir
.

persoalan besar yang ingin amna kongsikan adalah,
pada kelompak mana, amna, dan anda semua berada.?

i kecil, atau I besar?

tepuk dada, tanya amalan.



wallahua'alm.
+amna+

1 comments:

chinchilla said...

tepuk dada tanya AMALAN..
selalunya orang kata tepuk dada tanya IMAN..
but I think I goes with the 1st one ie amalan..
iman naik dan turun berdasarkan amalan kita...
bukan suka hati boleh cakap aku beriman sedangkan tak beramal~

in conclusion,saya setuju dengan cik amna!
moga kita sama2 berusaha untuk menjadi salah seorang i kecil~

Post a Comment

rate this blog (1-lowest, 4-highest)

Total Pageviews